KCC Tafel

Bijeenkomst van managers bij het Rijk die actief zijn op een afdeling waar klantcontact centraal staat, zoals een Klant Contact Centrum (KCC). De KCC Tafel Rijk Noord wordt gefaciliteerd door Samenwerking Rijk Noord.

Start

De KCC Tafel Rijk Noord is gestart in mei 2024 met 13 rijksdiensten voor samenwerking en kennisdeling tussen deelnemende rijksdiensten in Noord-Nederland die te maken hebben met klantcontact. Het doel is om gezamenlijk actuele uitdagingen en toekomstige ontwikkelingen op het gebied van klantcontact op te pakken. Deelnemers zijn managers van diverse rijksorganisaties met klantcontactcentra.

Doelstelling

De doelstellingen van de KCC Tafel Rijk Noord zijn tot stand gekomen op basis van een inventarisatie onder de deelnemers. Centraal staat het van elkaar leren en gezamenlijk optrekken in het positioneren van KCC’s binnen het Rijk, zowel op de interne als externe arbeidsmarkt. Belangrijke thema’s die hierbij aan bod komen zijn: Positionering en profilering van KCC’s, Dienstverlening, Binden en boeien van medewerkers, Capaciteit, Opleidingstrajecten en Studentenpool.
 

Foto van KCC medewerker

Huidige ontwikkelingen

De deelnemende managers delen ervaringen, uitdagingen en kansen die zij binnen hun organisaties zien. Er wordt gewerkt aan een “Gezamenlijke KCC visie 2030”. Een ander interessant onderwerp  is hoe om te gaan met de pieken en dalen in het werk binnen KCC’s. Mogelijk kan hierin tussen de verschillende rijksdiensten worden samengewerkt om pieken en dalen op te vangen. In het kader van de visie wordt gekeken naar duurzame en gezamenlijke oplossingen, zoals flexibele inzet van personeel, samenwerking tussen diensten en ondersteuning door technologie. De ambitie is om te komen tot een gedeelde toekomstvisie waarin klantgerichtheid, wendbaarheid en samenwerking centraal staan.

Speerpunten

  • Werken aan zichtbaarheid van het KCC-werk op de arbeidsmarkt.
  • Investeren in duurzaam binden en boeien.
  • Gezamenlijk optrekken om de interne positionering binnen het Rijk te verbeteren.
  • Opgavegericht regionaal samenwerken, ten behoeve van mensgerichte dienstverlening.

Deelnemende rijksdiensten

Belastingdienst (Belastingtelefoon), Centraal Justitieel Incassobureau, Dienst ICT Uitvoering, Dienst Uitvoering Onderwijs, Dienst Vervoer en Ondersteuning, Instituut Mijnbouwschade Groningen, Nationaal Coördinator Groningen, O&P Rijk|P-direkt, Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, RDW, Rechtbank Noord-Nederland, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.