Evaluatie proeftuin ‘Klaar voor de toekomst’: veel animo voor succesvolle nieuwe methodiek

Samenwerking Rijk Noord (SRN) kijkt tevreden terug op de proeftuin ‘Klaar voor de toekomst’, die onlangs werd afgerond. Uit de eindrapportage blijkt dat er veel animo voor is geweest en dat de nieuwe methodiek rond leren en ontwikkelen in de praktijk aantoonbaar werkt.

De proeftuin is een initiatief van SRN en ontwikkeld in samenwerking met WorkBoost. Het gaat om een methodiek waarbij teams (medewerkers én leidinggevenden) worden uitgedaagd om met hun werk en/of loopbaan aan de slag te gaan. Doel van de proeftuin was om te kijken of deze manier van ontwikkelen – zoals bedoeld – bijdraagt aan het vergroten van het handelingsperspectief van medewerkers. Mede gelet hierop is het traject destijds met enthousiasme gesubsidieerd door A+O fonds Rijk.

Nieuw gedrag

Uniek aan de methode is dat het ontwikkelvraagstuk door het team wordt geformuleerd en onderschreven: het zogenaamde identiteitsdoel. De feitelijke ontwikkeling gebeurt in kleine stappen en gedurende een langere periode. Voorbeeld hiervan is het uitvoeren van kleine experimenten (“boosts”) van maximaal vijf minuten per dag waarbij je nieuw gedrag aanleert of je zelfvertrouwen probeert te vergroten. Deelnemers worden mede met behulp van een app gestimuleerd om de activiteiten te blijven doen.

Betrokken rijksorganisaties

Aan de proeftuin deden acht teams mee, afkomstig van in totaal vier noordelijke rijksorganisaties: Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), Belastingdienst, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Rijkswaterstaat. In totaal zijn zo’n zeventig medewerkers voortvarend aan de slag gegaan met diverse ontwikkelvragen, waarmee een meer dan representatief aantal is gehaald om gedegen conclusies te kunnen trekken over de resultaten van de pilot.

Effectieve methode

Gebleken is dat de actie-leermethode via WorkBoost effectief is om te werken aan teamdoelen en persoonlijke leerdoelen, ongeacht het (functie)niveau binnen teams. Naast betrokkenheid, meer motivatie en verbeterde communicatie tussen teamleden, hebben de teams ook hun doelen of zelfs meer weten te realiseren tijdens de proeftuin. Het met elkaar monitoren van de vooruitgang aan de hand van het Boost-canvas met daarin opgenomen het Boost-kompas hielp daar waar de WorkBoost-App minder werd toegepast.

Beeld van twee deelnemers aan de proeftuin met de tekst 'Proeftuin Klaar voor de toekomst'

Actief ondersteund

Opvallend is dat het leerproces sneller en effectiever verliep bij teams die door hun leidinggevende actief werden ondersteund en geënthousiasmeerd. Deze teams maakten actief gebruik van de app en grepen actief de kans om elke dag een beetje te ontwikkelen. Alsnog is gebleken dat ook teams die minder van de app gebruik maakten meetbare progressie hebben geboekt in hun leerdoelen en ontwikkelbereidheid.

Bereidwilligheid

“Bijzonder is dat dit initiatief in de coronaperiode is opgestart”, vertelt Renée Schmidt, die vanuit SRN de proeftuin faciliteerde. “Des te mooier is dat we de proeftuin met elkaar, ondanks alle beperkingen van toen, tot een succes hebben weten te maken. Het is geweldig dat zoveel teams en medewerkers hieraan hebben bijgedragen. Ook zijn we zeer positief verrast door de bereidwilligheid van collega’s die in het ontwikkeltraject deelnamen en de kwetsbaarheid die ze hierin hebben getoond.”

Borging methodiek

Na afloop van de proeftuin hebben meerdere dienstverleners binnen het Rijk aangegeven interesse te hebben in de interne borging van de methode. Shared Service Center-DJI heeft aangegeven hierin het voortouw te willen nemen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de eindrapportage van de proeftuin ‘Klaar voor de toekomst’? Het document kun je hier downloaden. Heb je vragen over het initiatief? Neem contact op met Renée Schmidt.