Eerste KCC Tafel Rijk Noord op 15 mei met managers van tien rijksdiensten

Op woensdag 15 mei komt bij P-Direkt in Zwolle een nieuwe noordelijke managerstafel bijeen. De tafel is bedoeld voor managers bij noordelijke rijksdiensten die actief zijn op een afdeling waar klantcontact centraal staat, zoals een Klant Contact Centrum (KCC). Deze KCC Tafel Rijk Noord wordt gefaciliteerd door Samenwerking Rijk Noord (SRN).

Aan de kick-off doen managers mee van maar liefst tien noordelijke rijksdiensten en -onderdelen: Belastingdienst/BelastingTelefoon, Centraal Justitieel Incassobureau, Dienst Uitvoering Onderwijs, Dienst Vervoer en Ondersteuning, Nationaal Coördinator Groningen, P-Direkt, RDW, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.

Kennismaking

Tijdens de bijeenkomst staat kennismaking centraal en bepalen de deelnemers de (inhoudelijke) scope van de tafel, met als belangrijkste vragen: Wat zijn gemeenschappelijke thema’s en wat kunnen we voor elkaar betekenen? Daarnaast biedt de tafel de mogelijkheid aan managers om ervaringen te delen en vanuit hun rol zaken uit te wisselen.

Behoeften in kaart

Conform het jaarplan 2024 brengt SRN focus aan op de doelgroep ‘Administratief/Uitvoerend’, waartoe rijksmedewerkers op het gebied van klantcontact ook behoren. De start van de KCC Tafel Rijk Noord is een belangrijke eerste stap om meer inzicht te krijgen in wat er speelt bij KCC’s en om behoeften in kaart te brengen. Doel is om vervolgens gezamenlijk acties in te zetten waar alle partijen urgentie bij ervaren en baat bij hebben.

Beeld van een vergadertafel en het SRN-logo met daarbij de tekst 'Start KCC Tafel Rijk Noord op 15 mei'

Raad van Participanten SRN

De keuze om als rijksorganisaties effort te stoppen in KCC-medewerkers is mede een gevolg van de toenemende diversiteit van organisaties in de Raad van Participanten (RvP) van SRN. Meerdere RvP-leden hebben aangegeven samen met andere organisaties te willen onderzoeken hoe uitdagingen rond deze doelgroep in gezamenlijkheid kunnen worden benaderd. In de raad zijn inmiddels 21 diensten en onderdelen vertegenwoordigd.

Doelgroepenaanpak

Eerder werden door SRN met succes tafels ingericht voor de doelgroepen ICT en Juridisch. Op initiatief van de tafels kwam het reeds tot mooie en concrete resultaten, waaronder (het organiseren van) rijksrally’s voor interne medewerkers en diverse evenementen ten behoeve van de externe arbeidsmarkt. Ook ging vorige week de Veiligheid Tafel Rijk Noord van start met vertegenwoordiging vanuit zes noordelijke rijksdiensten.

Meer weten?

Wil je meer weten over de bijeenkomst op 15 mei of heb je namens jouw organisatie interesse in deelname aan de KCC Tafel Rijk Noord? Neem dan contact op met Ellen van ’t Zand.